top of page

deFotomeneer - Zichtbaar gestrikt!

Bijgewerkt op: 6 mrt. 2019

Zichtbaarheid! Dat is voor elke ondernemer belangrijk! Stel; je bent bloemist en je verkoopt hele mooi rozen. Witte, rode en zelfs blauwe rozen.

Maar als je deze mooie rozen vanuit je zoldertje gaat verkopen, dan zal de verkoop van deze mooie rozen niet zo hard lopen. Maar wanneer je met deze rozen aan de straatkant zult gaan staan, zul je merken dat de verkoop van de rozen aanzienlijk zal gaan stijgen. Waarom?

Nou.. omdat je dan ZICHTBAAR bent voor de mensen. Ze kunnen je bloemen daadwerkelijk RUIKEN aan het begin van de straat. En wanneer ze langslopen kunnen ze deze bloemen ook nog eens ZIEN en AANRAKEN! Het is dat ze geen geluid maken, want dan werden daadwerkelijk alle zintuigen geprikkeld ;-)


Wil je dus zichtbaar zijn voor de mensen om je heen, dan zul je toch echt jezelf moeten laten zien aan de buiten wereld! Elk beginnende ondernemer herkent deze fase. Het hardop uitspreken dat je voor jezelf wilt gaan beginnen is 1 ding, maar hoe doe je dat eigenlijk? Waar begin je precies? Wat is de eerste stap? En de tweede?

En wat wordt mijn bedrijfsnaam eigenlijk? En moet ik dan geen logo hebben? Op visitekaartjes gedrukt natuurlijk! Met website erbij en al!


Eehh...help!?


Wie ben ik? Wat doe ik? Wat maakt mij uniek?

Allemaal vragen die je jezelf keer op keer stelt. Want wie ben je nu eigenlijk? Niet alleen als ondernemer, maar wie ben je als person? En wat doe ik nu eigenlijk ECHT? En waar sta ik eigenlijk voor? Wat maakt dat ik elke ochtend opsta om te doen wat ik graag doe?

100.000 vragen en soms zonder een kant-en klaar antwoord....

En wat maakt nu dat mensen juist bij mij moeten zijn voor foto's.

Neem nu mijzelf. Ja, ik maak foto's. Dat klopt! Maar goed, dat doet de buurman op de hoek ook. En mijn moeder ook. En dat meisje van 6 wat naast mijn dochter in de klas zit ook....met de 'oude iPhone5S' van d'r moeder.

Maar wat maakt nu dat mensen naar mij toe komen en niet naar de buurman op de hoek?




Sinds het begin van mijn ondernemerschap ben ik aangesloten bij BNI. Dit staat voor Business Network International. Een hele mond vol; daarom: BNI! :-)

Dit is een netwerk gelegenheid dat zich in Geldrop in alle vroegte afspeelt; wanneer 98% van de bevolking nog een keer omdraait in bed sta ik al langs mijn bedje om rond de klok van 06:10 uur in de auto te stappen.

Het is de bedoeling dat je jezelf elke week kort voorstelt aan de groep en jezelf binnen 1 minuut presenteert; een "one-minute-pitch". Als je slim bent sluit je af met een zoekvraag, zodat mensen je beter kunnen aanbevelen in hun netwerk.

Maar het valt niet mee om jezelf te presenteren binnen 1 minuut. Probeer het maar eens!

I dare you! ;)


Wie ben ik? Wat doe ik? Wat maakt mij 'uniek'? En wat maakt dat mensen mij aan het einde van hun werkdag (lees: altijd) aan mij zullen denken wanneer iemand een fotograaf zoekt. Zichtbaarheid is erg belangrijk! Ik heb geen werkgever meer die mij elke maand een salaris uitkeert. Of een geldboom in de tuin groeien waar aan het einde van de maand gouden munten afvallen...


Ik zal dus wel MOETEN opvallen als ik wil kunnen blijven bestaan. Lukt dit niet? Dan zal ik toch eens goed op Google moeten zoeken: "Hoe schrijf ik een sollicitatiebrief?"


Dus dat is wat ik de afgelopen tijd aan het doen ben, is zichtbaar zijn! Zichtbaar onder de mensen EN zichtbaar op Social Media.


DeFotomeneer moet meer zijn dan alleen maar een fotograaf. Natuurlijk zoeken mensen een fotograaf die mooie foto's maakt. Een fotograaf die weet hoe een camera werkt en enigszins weet waar hij/zij het over heeft. Maar er is meer dan dat. Mensen moeten uiteindelijk ook bij mij uit (blijven) komen omdat ze weten wat ze aan me hebben. Omdat ze mij een gezellige vent vinden. Omdat ze het mij gunnen. Omdat ik graag tijd maak voor een gesprek en een foutje grapje op zijn tijd. En misschien wel het allerbelangrijkste; omdat deFotomeneer wordt aanbevolen door iemand in je omgeving. Want wanneer je wordt aanbevolen door de ander, betekend dit dat die mensen bekend zijn met je werk EN er tevreden over zijn!


Gestrikt!

Dat is dan ook de reden dat ik sinds dit jaar ELKE fotoshoot met een strik om foto's kom maken. Om bekendheid te creëren, zichtbaarheid! 'Branding' met een mooi woord!

Roze, rood, blauw? Gebreid? Of toch gehaakt? Mijn assortiment strikjes breid zich steeds verder uit :-)

En naast het dragen van een strik, rijd ik ook nog een Volvo 244 uit 1979.

Als een ECHTE foto meneer!


Nu is mijn vraag: wat doe jij aan zichtbaarheid? Ik ben heel erg benieuwd naar je antwoord. Want wie weet kunnen we van elkaar leren.


Je bent nooit alleen in het ondernemerschap. Soms heb je gewoon even een duwtje in de juiste richting nodig. Iemand die je bij de hand neemt en je verteld dat alles goed komt. En vergeet niet dat je enkel kan leren door fouten te maken. Van fouten leer je nu eenmaal!

Ga DOEN! Ga FALEN! Ga op je 'BEK'!

Belangrijk is wel dat je weer opstaat wanneer je op je bek bent gegaan. En leert van je fouten. Zelf wanneer deze fouten zich blijven herhalen. Vertrouw op jezelf en datgeen wat jou JOU maakt. Ben eerlijk naar jezelf en vraag om hulp wanneer je kompas even van slag is.


deFotomeneer

John Wiersma


406 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Shoot!

bottom of page